5 tips voor een mindful Kerst!

mindful kerst

De kerst staat voor de deur, de sneeuw is al gevallen, cadeautjes worden massaal ingekocht. We werken voor de kerst nog eventjes door om volledig te kunnen genieten op de kerstdagen zelf.  Maar vaak als de kerst er dan is, zijn we alsnog druk in de weer. Druk met het eten, bijpraten met familie en vrienden, cadeautjes open maken, spelletjes etc. Je komt er soms nog vermoeider en ‘voller’ van thuis dan dat je ervan kan ontspannen. Daarom dus 5 tips om in de aanloop naar de kerst jezelf niet te overbelasten en volop te genieten van kerst zelf.

  1. Doe alleen wat je kan. 

Bij de buren staat de boom al opgetuigd, zijn alle cadeautjes gekocht en heel artistiek met de hand ingepakt. en dan ontvang je ook nog eens een zelfgemaakte kerstkaart… Hoe doen ze dat toch? Leg de lat niet te hoog voor jezelf en doe alleen wat je kan. Zet realistische doelen en plan eens een keertje iets minder in dan alles over de top. There’s nobody you need to impress, liefdevolle aandacht voor wat je doet is vele malen belangrijker dan hoeveel je doet 😉

2. Positief denken 

Mocht je toch die kerstkaarten gaan schrijven of die cadeautjes inpakken, maak er dan even tijd voor. Zie het als een leuk project waar je eventjes je creativiteit in kwijt kan of je waardering voor een ander kan uiten. Kijk of je steeds alle ‘ik moet’ dingen kan veranderen in ‘ik wil’ dingen. Lukt het niet dan kun je je eens afvragen of het echt nodig is en of je ook niet een stukje willen kan voelen bij het eindresultaat.

3. Aandacht bij jezelf brengen/ houden

Je gaat kerst vieren bij je (schoon) familie of vrienden, misschien heb je een grote familie of misschien spelen er wel allerlei grote of kleine familiedrama’s. Nope, het hoeft geen reden te zijn om niet van kerst te kunnen genieten. Zolang je de aandacht bij jezelf weet te houden kun je nog steeds genieten van alle jingle bellz, lekker eten, gezelligheid etc.

Je lichaam kun je zien als een soort van antenne die continue signalen oppikt. Je emoties en je lichaam geven reacties om aan te tonen wat voor signalen je oppikt. Het enige wat je dus hoeft te doen is je bewust te worden van die signalen.  Bijvoorbeeld, Dit maakt me blij, boos, verdrietig, mijn buik/schouders/gezicht is ontspannen of gespannen. Je bewust worden van je lichamelijk reacties is bewust worden van hoe jij signalen oppikt.  of probeer tip 4

4. Ademhalen

Neem af en toe eens een momentje om je te richten op je ademhaling. Observeer hoe je ademhaling langs je neus / lippen naar binnen gaat en je  longen vult. Voel hoe je met inademen je buik uitzet en met uitademen je buik terugzakt. volg dan eens je ademhaling 4 tellen in en 6 tellen uit. Een tempo wat een natuurlijk ritme naboots, en je meteen laat ontspannen. het mooie hiervan is, je kan het altijd en overal doen! en niemand hoeft er iets van te merken!

genieten van kerst

5. Presence vs Presents 

Aandacht geven aan elkaar is het meest waardevolle geschenk. Neem tijdens kerst eens de tijd om echt te luisteren. Aan te horen wat iemand verteld, zonder bezig te zijn met je reactie, je eigen verhaal.  Wees aanwezig in jezelf (zie tip 3) en stel je open voor de ander.  laat jouw aanwezigheid ook de ruimte vullen, je lach, je woorden, je stilte en  je aandacht…

Vrolijk Kerstfeest!

p.s toch moeite met kerst en alles eromheen? een yogalesje voor of erna doet wonderen 😉